De installatie is blijkbaar complex: althans de installateur van onze aannemer beweerde dat het toestel onmogelijk kon ingesteld worden om rekening te houden met de kamerthermostaat. Gevolg: bij een gevraagde temperatuur van 22 graden, en een effectieve binnentemperatuur van meer dan 25 graden ... bleef de installatie verwarmen. We zetten zowaar de ramen open, met buiten vriestemperaturen omdat het gewoon onaangenaam en te warm werd.
Dit euvel geraakte pas opgelost door een Daikin technieker.
Eén jaar later: de afgelopen dagen zijn zonnig maar fris. Dankzij het vierseizoenenglas komt er - als er zon is - warmte binnen. 's Nachts uiteraard niet. Gevolg: al een paar dagen is het hier 's ochtends 1 à 2 graden kouder binnen dan de gewenste temperatuur: het systeem "beslist" blijkbaar dat verwarmen niet nodig is.
Diende een verwarming daar nu net niet voor?
Als ik kon herbeginnen, ik zou zeer zeker geen Daikin warmtepomp meer laten installeren. In het geheel echt niet tevreden. Ik overweeg zelfs ze te vervangen door een doostromer op gas!
Update: Daikin vraagt me hen direct te contacteren via mail. Mag ik opmerken dat deze post geplaatst is na het versturen van die mail waar Daikin naar vraagt. Ik kreeg wel snel reactie op deze post. Niet op mijn mail.
Daikin vraagt verduidelijking over welk toestel het gaat: details in de mail. En aangezien ze hier al eerder geweest zijn, kennen ze de laatste details van de installatie. Het gaat over een lucht-water warmtepomp als ik het goed versta: ze onttrekt warmte aan de buitenlucht en warmt water in een buffervat op.
Update 1 week na het laatste antwoord van Daikin.
- omdat ik behalve zeer snelle reacties op deze site geen verdere informatie of antwoord van Daikin kreeg, heb ik dan Daikin zelf gebeld maandag ochtend. De man zegde niet van mijn eerdere e-mail met concrete vragen te weten, maar wist dan wel een detail te vernoemen dat ik hem niet vertelde tijdens het gesprek, en wel in de mail stond. In mijn woordenboek heet dat 'voorliegen'.
- hij - Daikin dus - beloofde mij aan het begin van de week op te bellen om een afspraak te maken. Het is nu vrijdagochtend, en ik ben nog niet gebeld.
- ik kreeg wel een e-mail van een vriendelijke marketing assistente om me aan te melden op de portaalsite van Daikin. Behalve dat de link in die mail naar een oude gedesactiveerde site wijst en ik me dus niet kon aanmelden, is die portaal op het eerste zicht een behoorlijk complex ding: veel onderwerpen in een woordenschat die ik niet dagelijks hanteer. Geen idee wat ik er mee aanmoet of wat ik er mee kan doen. Ook geen ordentelijke uitleg gevonden. Overigens bij "mijn support" ook geen spoor van mijn e-mail.
- tenslotte: omdat het in huis intussen 19 graden is, en dat wel behoorlijk fris is om zittend werk te doen, en bij gebrek aan hulp van Daikin, ben ik maar aan alle instellingen beginnen prullen op de thermostaat, tot ik plots een klik hoorde ... en ja hoor: de laatste wijzigingen deed ik aan de instelling "koelen,verwarmen, afwezig, automatisch" enz. Toen ik die na doorlopen van alle andere mogelijkheden terug op "verwarmen" zette ... volgde dus de klik. Bij nazich op het scherm van de warmtepomp ... toont die dat ze nu *eindelijk* na ongeveer anderhalve week weer ... verwarmt.
Dames en heren van Daikin: geef mij 1 reden waarom ik niet vandaag een offerte vraag om uw troep te komen buitenhalen en vervangen door een verwarming die verwarmt als het binnen te koud is en die stopt als het warm genoeg is?! Dat lijken mij *de* basis verwachtingen voor een verwarmingsinstallatie? Wat die extra doet is meegenomen, maar alleen als de basisverwachtingen behoorlijk worden ingevuld.
Bovendien: problemen kunnen zich voordoen. Dan verwacht ik wel een voldoende snelle en efficiënte oplossing: uw installateurs kennen uw product niet, of is het te complex? Of ze hebben geen tijd? Zelf komt u uw beloftes ook niet na en heb ik na anderhalve week nog geen zicht op een oplossing. Ik vermoed overigens een software fout.
Als ik u hier 0 op vijf kon scoren, ik zou het doen!